Silniční křižovatky
Většina křižovatek silnic je v Česku řešena úrovňově. Vyskytují se i křižovatky mimoúrovňové. Samotnou skupinou jsou pak křižovatky okružní, známé též jako rondele či kruhové objezdy. Naprostým unikátem je pak několikapatrová mimoúrovňová dálniční křižovatka v Opatovicích
nad Labem.
Podle typu vybavení dělíme křižovatky na výhledové, výhledové se znakem STOP, výhledové se znakem DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ, světelné, okružní, mimoúrovňové a několikapatrové. Světelné signalizátory dělíme na kruhové, šipkové, pro chodce (s panáčky), pro cyklisty (se znaky jízdního kola), přídavné šipky (většinou pro jízdu rovně nebo doprava) a vyklizovací šipky (při odbočení doleva na kruhový signál)
Podle tvaru dělíme křižovatky na kříž, tvar písmene T, tvar písmene Y a speciální. Speciální křižovatky slouží většinou pro napojení. Taková křižovatka funguje třeba v Praze na Smíchově, nebo na Mrázovce (ta je na fotografii) Vozidla v obou směrech jedou přímým směrem (rovně), ale vozidla "z jednoho směru rovně" musí dát přednost vozidlům "z druhého směru rovně". Většinou tyto křižovatky fungují v místech, kde je potřeba dopravu řídit nerovnoměrným intervalem, tj. z jedné ulice třeba 45 sekund a z druhé 10 minut.
Na světelných křižovatkách se střídají tyto signály: Červený - znamená povinnost stát, žlutý (popř. oranžový) znamená povinnost řidiče zastavit vozidlo před křižovatkou. Je-li však vozidlo již tak blízko křižovatky, že nemůže bezpečně zastavit, nebo nemůže zastavit s ohledem na vozidla za ním, může řidič pokračovat v jízdě. Zelený signál znamená, že řidič může jet. Svítí-li červený a žlutý signál současně, znamená to povinnost řidiče připravit se k jízdě.
Bliká-li na křižovatce žlutý signál, znamená to, že SSZ není v činnosti, nebo je v nočním režimu. Řidič se pak musí chovat, jako by na křižovatce žádné SSZ nebylo. Nesvítí-li žádný signál, nastává totožná situace jako v případě předchozím.
Řídí-li křižovatku policista, tak buď ovládá semafory (v takovém případě se řídíme světelnými signály) nebo řídí provoz postavením v křižovatce, pomocí rukou a zatavovacího terče. V takovém případě jsou veškeré jeho pokyny semaforům NADŘAZENY.