Silniční křižovatky

03.06.2019

Většina křižovatek silnic je v Česku řešena úrovňově. Vyskytují se i křižovatky mimoúrovňové. Samotnou skupinou jsou pak křižovatky okružní, známé též jako rondele či kruhové objezdy. Naprostým unikátem je pak několikapatrová mimoúrovňová dálniční křižovatka v Opatovicích
nad Labem.

Podle typu vybavení dělíme křižovatky na výhledové, výhledové se znakem STOP, výhledové se znakem DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ, světelné, okružní, mimoúrovňové a několikapatrové. Světelné signalizátory dělíme na kruhové, šipkové, pro chodce (s panáčky), pro cyklisty (se znaky jízdního kola), přídavné šipky (většinou pro jízdu rovně nebo doprava) a vyklizovací šipky (při odbočení doleva na kruhový signál)

Podle tvaru dělíme křižovatky na kříž, tvar písmene T, tvar písmene Y a speciální. Speciální křižovatky slouží většinou pro napojení. Taková křižovatka funguje třeba v Praze na Smíchově, nebo na Mrázovce (ta je na fotografii) Vozidla v obou směrech jedou přímým směrem (rovně), ale vozidla "z jednoho směru rovně" musí dát přednost vozidlům "z druhého směru rovně". Většinou tyto křižovatky fungují v místech, kde je potřeba dopravu řídit nerovnoměrným intervalem, tj. z jedné ulice třeba 45 sekund a z druhé 10 minut.

Na světelných křižovatkách se střídají tyto signály: Červený - znamená povinnost stát, žlutý (popř. oranžový) znamená povinnost řidiče zastavit vozidlo před křižovatkou. Je-li však vozidlo již tak blízko křižovatky, že nemůže bezpečně zastavit, nebo nemůže zastavit s ohledem na vozidla za ním, může řidič pokračovat v jízdě. Zelený signál znamená, že řidič může jet. Svítí-li červený a žlutý signál současně, znamená to povinnost řidiče připravit se k jízdě.

Bliká-li na křižovatce žlutý signál, znamená to, že SSZ není v činnosti, nebo je v nočním režimu. Řidič se pak musí chovat, jako by na křižovatce žádné SSZ nebylo. Nesvítí-li žádný signál, nastává totožná situace jako v případě předchozím.

Řídí-li křižovatku policista, tak buď ovládá semafory (v takovém případě se řídíme světelnými signály) nebo řídí provoz postavením v křižovatce, pomocí rukou a zatavovacího terče. V takovém případě jsou veškeré jeho pokyny semaforům NADŘAZENY.

Všechna práva vyhrazena!
Prosím, nespamovat!
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky